От август 2023 г. новорегистрираните превозни средства се появиха по пътищата на Европа с новата втора версия на интелигентния тахограф. Целта: да се наблюдават и прилагат новите разпоредби на Пакета за мобилност на ЕС I. Това е първият път в над 100-годишната му история, когато законодателите дават на тахографа допълнителни функции за наблюдение, които надхвърлят простото записване на времето за шофиране и почивка. Въпреки това, истинската стойност за мениджърите на автопаркове се крие в богатството от надеждни данни, предоставени от интелигентния тахограф. Това позволява на автопарковете не само да спазват разпоредбите, но и да постигнат ефективност и икономически ползи.
Интелигентните тахографи от втората версия, като DTCO 4.1, имат нови и разширени функции, които подпомагат мениджърите на автопаркове в техните задачи за съответствие – сега и в бъдеще:
• Записване и обработка на данни: Устройството е подходящо за записване на товаро-разтоварни операции, изчисляване на работното време на базата на записаните данни и записване на новата намалена почивка, която може да се използва два пъти последователно при определени условия;
• Каботаж и изпращане на водачи: GNSS модул (глобална навигационна сателитна система) автоматично открива позицията на превозното средство, както и граничните пунктове и съхранява данните в масовата памет. DTCO 4.1 вече използва данни от европейската сателитна навигационна система Galileo, която ще предложи допълнителна сигурност на данните в бъдеще;
• Свързване: В допълнение към вече задължителния интегриран ITS интерфейс, втората версия на интелигентния тахограф вече има и нов Bluetooth интерфейс;
• Карти на водача: Интелигентните тахографи втора версия са подходящи за новите карти на водача с разширен капацитет на паметта от 56 дни, които ще се изискват от края на 2024 г. Въпреки това, по-ранните поколения остават валидни и съвместими.
Модерните платформи за управление на данни за автопарка като VDO Fleet помагат да се използва напълно потенциалът на данните. Те автоматично извличат данните от тахографа от масовата памет, оценяват ги и след това показват всички данни, свързани с автопарка, в лесен за разбиране преглед – от представянето на отделните водачи до текущия ERRU резултат на целия автопарк. Тъй като броят на достъпните доклади се увеличава, надеждните данни от тахографа се превръщат в ценна помощ при вземане на решения за успешно управление на автопарка.
Например, данните от втората версия на интелигентния тахограф могат да подобрят времето за изпълнение и използването на превозното средство, като по този начин намалят натиска от високи разходи, който продължава да съществува в индустрията. Благодарение на актуалните данни за местоположението на всяко превозно средство, маршрутите могат да се планират по-удобно, да се комбинират товарите и да се улеснят „ad hoc“ промените. Освен това софтуерът поддържа по-добро разпределение на водачи и товари, като предоставя оставащото време за шофиране и почивка, последните събития за товарене и разтоварване и друга ценна информация, от която мениджърите на автопаркове се нуждаят, за да намалят празните маршрути.
Данните от тахографа също могат да помогнат на мениджърите на автопаркове да наблюдават съответствието в целия автопарк. Конкретен шофьор нарушава ли многократно едно и също правило? Специфична карта с показатели за водача, която показва броя и тежестта на нарушенията, привлича вниманието към проблема и прави възможно координирането на плановете за обучение по-ефективно и в по-удобно време. А обобщеният преглед показва не само вече наложените глоби, но и риска от лош резултат ERRU за целия автопарк.
Бъдещето на използването на тахографските данни е обещаващо
Като универсално доверен доставчик на сигурни, автентифицирани и надеждни данни от търговски превозни средства, новия тахограф също така предоставя перфектната стъпка за нови и иновативни приложения. По този начин тези данни се превръщат в ценен актив за предлагане на други услуги с добавена стойност, като например така наречената такса за тахограф. Това ще позволи данните от тахографа да бъдат предоставени на различни доставчици на тол услуги в реално време. Резултатът: бордовите устройства за таксуване стават излишни и таксуването става по-ефективно.
Други възможни приложения, които надхвърлят законовите и регулаторните изисквания са:
• Контрол на натоварването чрез сензорни данни на отделните оси;
• Автоматизирани услуги за фактуриране и заплати, използващи работно време и информация за процесите на товарене и разтоварване;
• Автоматично резервиране на места за почивка или паркиране въз основа на данните за позицията и времето на шофиране, както и текущия трафик и информация за зоната за почивка в реално време;
• Оптимизирано управление на гумите и поддръжката, използвайки данни за пробег, ускорение и тегло за определяне на износването на гумите;
• Цифрово управление на горивото, използващо данни за пробег и позиция, за да знаете кога определено превозно средство има нужда от зареждане с гориво;
• Комуникация в реално време с водачите и поддръжка за съответствие въз основа на данни за времето за шофиране и почивка;
• Въвеждане на функцията eCall, използваща данни за местоположението на автомобила, ID и товар.
Много от тези функции обаче разчитат на данни в реално време, за които интелигентният тахограф трябва първо да бъде свързан към онлайн света. VDO вече работи върху plug-and-play решение, което трябва да реши текущите проблеми със свързаността в повечето автопаркове. След като това решение бъде налично, няма да има ограничение за услугите, които могат да използват втората версия на интелигентния тахограф и неговите данни, за да улеснят живота на автопарка.