Задължителни тахографи – бусове и лекотоварни автомобили от 2026 г.

Новата втора версия на смарт тахографа се монтира стандартно в новите търговски превозни средства с тегло 3,5 тона или повече от август 2023 г. Освен това, повечето превозни средства от съществуващия европейски автопарк вече са преоборудвани с устройства като VDO DTCO 4.1 и по-нови. От 1 юли 2026 г. задължението за тахограф ще се прилага и за напълно нов клас превозни средства: бусове и лекотоварни автомобили. Ако тяхната максимално допустима маса, включително ремаркета или полуремаркета, надвишава 2,5 тона и се използват за международен превоз на товари или каботаж, в бъдеще ще трябва да записват данните за управление с тахографи. Това поставя както операторите на автопаркове, така и шофьорите пред напълно нови задачи и предизвикателства. Разберете кои са те – както и какви потенциални ограничения, но и предимства, произтичат от тази нова регулация.

Изисквания, които ще се прилагат за автопаркове и водачи

Задължението за тахограф, което ще важи за бусове и лекотоварни автомобили от 2026 г., ще наложи редица основни изисквания към логистичните компании. Тахографът гарантира спазването на тези законови изисквания чрез записване на времето за управление и почивките на шофьорите. Това не само допринася за безопасността на пътищата, но и за коректното изчисляване на работните часове при заплащането на труда. Най-важните задължения за операторите на автопаркове включват:

    • правилен монтаж и редовна проверка на тахографите в превозните средства;
    • задаване на фирмено заключване в смарт тахографа чрез фирмена карта, за да се защитят данните, съхранявани в устройството, от неоторизирано сваляне;
    • планиране на курсовете в съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006;
    • точно записване на времената на управление, почивки и работно време;
    • редовно сваляне на данни от тахографа и картите на шофьорите в специален инструмент за архивиране на тези данни за поне 12 месеца;
    • повишаване на информираността и обучение на шофьорите за правилното използване на тахографите;
    • спазване на националните и международните разпоредби относно командироването, каботажа и работното време. 

Шофьорите също имат нови задължения за изпълнение, а именно:

    • предварително да си осигурят валидна шофьорска карта, ако все още нямат такава;
    • да носят шофьорска карта, на която могат да се съхраняват данни от тахографа;
    • ежедневно да записват времето си за управление и почивки, включително работните часове и почивките;
    • последващо ръчно въвеждане на дейности, които не са били записани от тахографа и съхранени на шофьорската карта,
    • съдействие при редовното сваляне на данни от тахографа и шофьорската карта в специален инструмент за архивиране;
    • задължение за сътрудничество с властите при проверка на данните от тахографа;
    • спазване на законово установените периоди за управление и почивка, както и всички други разпоредби за съответствие от Пакета за мобилност I на ЕС относно командироването и каботажа;
    • редовни проверки на тахографа за правилното му функциониране;
    • участие в обучения и други мерки за по-добро разбиране на използването на тахографа. 

Тези мерки са от съществено значение за спазването на законовите разпоредби.

Нови правила за лекотоварните автомобили – какво още трябва да се има предвид?

Освен тези много конкретни задължения, свързани с използването на тахографа, възникват и по-специфични въпроси: Какво се случва, ако превозно средство от този клас (2,5 до 3,5 тона) се използва както на национално, така и на международно ниво? Трябва ли и националните курсове да се документират с тахограф? Отговорът към момента е прост: Не. В този случай се прилагат съответните национални разпоредби за водачите и към момента няма известна европейска държава, която да задължава бусове или лекотоварни автомобили в национални превози да записват пътуванията си с тахограф. Въпреки това е препоръчително да се запознаете и с приложимото национално законодателство.

Ако обаче тахографът вече е инсталиран поради извършване на международни транспортни операции, устройството може да бъде използвано и при национални курсове – без това да води до негативни последици при проверки. Тахографът може да бъде настроен на режим „извън обхват“ или „записващо устройство не е задължително“. В това състояние тахографът продължава да записва пълния набор от данни. Въпреки това нарушения, като управление без валидна шофьорска карта или превишаване на времето за шофиране, не се регистрират и тахографът потиска съответните предупредителни сигнали. Забележка: Винаги спазвайте приложимите национални разпоредби!

От гледна точка на здравето и безопасността силно се препоръчва да се консултират и правилата на Пакета за мобилност I на ЕС и в националната транспортна логистика, тъй като това допринася за безопасността на шофьорите, наред с други неща.

Някои шофьори се опасяват, че данните от тахографа могат да бъдат използвани за последваща проверка и санкциониране при нарушения на скоростта. Ограничител на скоростта е задължителен за превозни средства за транспорт на стоки с максимално допустима маса над 3,5 тона. За засегнатите превозни средства максималната скорост (V-max) е 90 км/ч. Персоналът в сервиза я задава при монтажа и последващото калибриране на тахографа, като отчита модела на превозното средство, гумите и други фактори.

За лекотоварни автомобили и бусове с допустима максимална маса от 2,5 до 3,5 тона това специално ограничение на скоростта изрично не се прилага – сервизите трябва да зададат V-max на 220 км/ч, за да не регистрира тахографът превишаване на скоростта. Но внимание: цифровите тахографи като VDO DTCO 4.1a или по-нови все пак имат памет за скоростта, която непрекъснато записва последните 24 часа чисто време на управление в секунден интервал. Тези данни могат да бъдат анализирани например след пътнотранспортни произшествия. Естествено, това правило не освобождава шофьорите от задължението да спазват съответните национални правила за движение по пътищата и местните ограничения на скоростта.

Преодоляване на предизвикателствата чрез ранно планиране

Разбира се, тези многобройни нови задължения идват с редица предизвикателства за операторите на автопаркове и за шофьорите, особено ако все още не са запознати с тази технология. От разходите за закупуване и монтаж на тахографи до обучението на шофьорите – преминаването към новата система изисква време и ресурси, което може да доведе до временни ограничения в дейността.

За да се осигури плавен процес и бърза интеграция, важно е преоборудването на лекотоварните автомобили и бусове с тахографи да се планира още в ранен етап. Компаниите трябва предварително да проверят какви технически адаптации са необходими в техните превозни средства и да започнат навреме обучението на своите шофьори. Те също така трябва да се свържат със сервиза на автопарка достатъчно рано, за да гарантират, че преоборудването няма да се провали поради запълнени графици на сервизите.

С планиране предварително компаниите могат да сведат до минимум потенциалните затруднения и загуби на продуктивност. Освен това ранният монтаж на тахографи дава възможност да се подготвят за новите изисквания и да обучат персонала с подходящо темпо.

Потенциални ползи от задължителните тахографи за автопарковете и шофьорите

Въпреки първоначалните предизвикателства, въвеждането на задължителни тахографи за леки търговски превозни средства и микробуси в трансграничната транспортна логистика предлага значителни ползи. Точното записване на времето за шофиране и почивка не само допринася за спазването на законовите разпоредби, но и за общата безопасност на движението по пътищата. Данните от тахографа позволяват и по-ефективно планиране на маршрутите и работното време.

Подобреното планиране позволява на автопарковете да постигнат оптимално използване на превозните средства и да намалят празните курсове. Надеждните данни от тахографа могат да се използват и за администриране на таксите за пътни такси или за счетоводство на заплати. Освен това, тези данни формират добра основа за доверителни и прозрачни отношения с шофьорите и клиентите.

Автопарковете могат допълнително да оптимизират операциите си, като използват софтуер за управление на автопарка, като например VDO Fleet. Облачната платформа поддържа автоматизиран анализ на данни от картите на водачите и масово съхранение, предоставя карти с резултати за анализ на нарушенията и позволява лесно архивиране на цялата съответна информация.

В комбинация с VDO Link – новото plug-and-play телематично решение за предния интерфейс на тахографа – тези данни могат дори да бъдат извлечени дистанционно в реално време. Това спестява време, намалява административните усилия и подобрява бързината на реакция в ежедневната дейност. VDO Link е гъвкаво и рентабилно решение, особено за малки и средни компании със смесени или временни автопаркове.

Препоръчваме на всички логистични компании да се подготвят за предстоящото преоборудване още сега. Това гарантира успешен преход и положителните ефекти от задължението за тахограф могат да бъдат използвани за автопаркове и шофьори.

[1] Прилагат се определени изключения — например, когато превозните средства се използват за собствена бизнес цел и шофирането не е основната дейност на водача.

Scroll to Top